Obsługa osób uprawnionych - tłumacz języka migowego
POMOC W ZAŁATWIENIU SPRAWY DLA OSÓB DOŚWIADCZAJĄCYCH TRWALE LUB OKRESOWE TRUDNOŚCI W KOMUNIKOWANIU
Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dziennik Ustaw z 2011 roku Numer 209, pozycja 1243, z późniejszyjmi zmianami) osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mają prawo do swobodnego korzystania z wybranej przez siebie formy komunikowania się.
W celu zapewnienia osobom uprawnionym możliwości wyboru dogodnej formy kontaktu w Komendzie Powiatowej Policji w Międzyrzeczu udostępniane są następujące środki wspierające komunikowanie się:
- poczta elektroniczna: rzecznik.kpp_miedzyrzecz@go.policja.gov.pl
- faks: 477921205
- platforma ePUAP: ePUAP
dostępne usługi:
- pismo ogólne do podmiotu publicznego
- skargi, wnioski, zapytania do urzędu
- uprzednia zgoda przewozowa na każdorazowe przemieszczanie broni palnej
- zgoda przewozowa na każdorazowe przemieszczanie broni palnej (Firearms transfer permit)
- strony internetowe: http://www.miedzyrzecz.lubuska.policja.gov.pl - z funkcją powiększania tekstu znajdującą się w prawym górnym rogu strony
http://bip.miedzyrzecz.kpp.policja.gov.pl/ - z funkcją wyświetlenia wersji tekstowej znajdującą się z prawym dolnym rogu strony
Pomoc osoby przybranej
Osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej czyli osoby która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu sprawy.
W przypadku korzystania przez osoby uprawnione z pomocy osoby przybranej nie wymaga się od osoby przybranej przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość PJM (polski język migowy), SJM (system językowo – migowy) lub SKOGN (sposoby komunikowania się osób głuchoniewidomych).
Prawo to może być ograniczone wyłącznie ze względu na zasady określone w przepisach ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dziennik Ustaw z 2010 roku Numer 182 pozycja 1228).
Skorzystanie z pomocy tłumacza języka migowego lub tłumacza - przewodnika
Osoba uprawniona w celu załatwienia sprawy w urzędzie może skorzystać z pomocy wybranego przez siebie tłumacza języka migowego lub tłumacza - przewodnika. Nie wyklucza to możliwości skorzystania z innych uprawnień.
Zapewnienie dostępu do świadczenia usług tłumacza PJM, SJM, SKOGN
Komenda Wojewódzka Policji w Gorzowie Wlkp. zapewnia osobie uprawnionej dostęp do świadczenia usług tłumacza PJM, SJM, SKOGN. Świadczenie to jest bezpłatne dla osoby uprawnionej będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu. bezpłatne przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dziennik Ustaw z 2011roku Numer 127, pozycja 721, z późniejszymi zmianami.).
Rejestr tłumaczy języka migowego
Osoba uprawniona jest zobowiązana zgłosić chęć skorzystania ze świadczenia, ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych. Zgłoszenia można dokonać w następujący sposób:
- wysyłając wiadomość na adres poczty elektronicznej rzecznik.kpp_miedzyrzecz@go.policja.gov.pl
- przesyłając informację faksem pod numer 477921205
- dzwoniąc pod numer 4779212 11
- składając pisemny wniosek w Punkcie Recepcyjnym
W zgłoszeniu należy wskazać następujące dane:
- imię i nazwisko osoby uprawnionej,
- imię i nazwisko osoby przybranej (jeśli jest wybrana),
- rodzaj sprawy i krótki jej opis (w przypadku sprawy już prowadzonej osobę lub komórkę organizacyjną Komendy, która sprawę realizuje),
- propozycję terminu wizyty (z wyjątkiem spraw bardzo pilnych, co najmniej 3 dni przed terminem wizyty w Komendzie Wojewódzkiej Policji),
- kontakt zwrotny/sposób kontaktowania się z osobą uprawnioną (zgłaszającą),
- preferowaną metodę komunikacji (polski język migowy, system językowo-migowy, sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych)
Zgłoszenie przesłane w dni wolne od pracy lub po godzinach pracy Komendy będą załatwiane i potwierdzane w pierwszy dzień roboczy następujący po dniu odebrania maila lub faksu.
Komenda Wojewódzka Policji w Gorzowie Wlkp. zapewnia obsługę osoby uprawnionej w terminie przez nią wyznaczonym lub z nią uzgodnionym. O terminie i miejscu spotkania z właściwym merytorycznie pracownikiem Komendy Powiatowej Policji w Międzyrzeczu tłumaczem osoba zainteresowana zostanie powiadomiona w sposób określony w zgłoszeniu. W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia, zawiadamia się osobę uprawnioną wraz z uzasadnieniem i wyznacza się możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazuje się na inną formę realizacji dostępu do usług.
Udostępnianie dokumentów niezbędnych do załatwienia sprawy
Komenda Powiatowa Policji w Międzyrzeczu udostępnia dokumenty niezbędne do załatwienia sprawy, w formie dostępnej dla osób uprawnionych, na ich wniosek.